Miten laadit markkinointibudjetin yrityksellenne.

Mistä markkinointibudjetti koostuu?

Onnistunut tuotteen, tai palvelun markkinointi vaatii useita eri toimenpiteitä. Onnistunut markkinointi on suunnitelmallista työtä, jota ohjaa markkinointibudjetti ja markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman kohdalla puhumme niin laajasta käsitteestä, ettei sitä käsitellä tässä artikkelissa, vaan keskitymme ainoastaan markkinoinnin budjetointiin. Autamme yrityksiä mielellämme, myös markkinointisuunnitelman luomisessa.

 

On tärkeää myös mainita heti artikkelin alkuun, ettei artikkelimme anna vastausta joka palvelee sellaisenaan kaikkia yrityksiä tai toimialoja. Artikkeli antaa kuitenkin ja suuntaviivoja markkinointibudjetin luomiseen.

Markkinointibudjetti on myös laaja käsite. Budjetti sisältää käytännössä kaikki tuotteen tai palvelun markkinointiviestintään liittyvät kulut, kuten verkkosivujen kehityksen, mainonnan, PR- ja edustuskulut ja markkinoinnin henkilöstön ja toimenpiteiden hankintaan liittyvät kulut.

 

Markkinointibudjettiin kuuluu esimerkiksi seuraavia kuluja:

– Markkinoinnin henkilöstökulut/ kolmannen osapuolen kulut.

– Markkinointi- ja markkinatutkimuksien kustannukset

– Analyysien kustannukset

– Markkinoinnin kustannukset (mainontaan sijoitettu kustannus)

– Markkinoinnin koulutukset

– Markkinointityökalujen kustannukset

– Markkinoinnin materiaaleihin liittyvät mainoskustannukset (televisio, radio, printti, vaatetus, kyltit, edustuskulut)

– Sosiaalisen median kustannukset

– Vaikuttajamarkkinoinnin kustannukset

Suoraa ja tarkkaa vastausta otsikon kysymykseen on mahdotonta antaa. Budjetti vaihtelee yrityskohtaisesti ja sen painotuksia on hyvä miettiä tarkkaan budjettia tehdessä. Kuitenkin suuntaa antavia lukuja saadaan historiaan pohjautuen, kun tarkastellaan eri kasvuvaiheiden yritysten historia tietoja:

 

Alkuvaiheen yritykset (1-5 vuotta)

Alkuvaiheessa olevat yritykset käyttävät yleensä noin 10-20 % yrityksen tuloista markkinointiin. Perustusvaiheessa olevien alle vuoden ikäisten yritysten kohdalla, markkinointibudjetti laaditaan yleensä vasta kun yritykseen saadaan tuloja. Perustusvaiheen markkinointia rahoitetaan yleensä yrityksen osakkaiden omalla varallisuudella, joten budjetti vaihtelee usein osakkaiden sijoituskyvykkyyden perusteella.

 

Vakiintuneet yritykset (yli 5 vuotta/ tunnettavuutta on jo saavutettu)

Jo jalansijaa markkinoilla saavuttaneet, tai yrityksenä vakiintuneet yritykset käyttävät markkinointiin noin 5-10 % yrityksen tuloista. Markkinointiin käytettävän budjetin määrä vaihtelee useasti toimialan, tai yrityksen tavoitteiden mukaan. Voimakkaasti kasvuun tähtäävät yritykset budjetoivat usein mainontaan vakiintumisen jälkeenkin yhä 20 % tuloistaan.

Ilmaisia vinkkejä markkinointiin

Haluatteko juuri teille personoituja vinkkejä markkinointiin?

 

Tarjoamme kaikille yritykselle ilmaisen markkinointipalaverin, jonka tavoitteena on käydä läpi yrityksen markkinointia ja neuvoa yritystä miten saisitte markkinoinnista enemmän tuloksia.

 

Haluamme antaa ammattitaitomme ja näkemyksemme jokaisen yrityksen käyttöön.

Varaa aika palaveriin alla olevasta linkistä.

Kuten alussa mainitsimme kirjoituksemme ei koske markkinointisuunnitelmaa, sillä kokonaisvaltaisen markkinointisuunnitelman toteuttaminen ilman yrityksen taustatietoja on mahdotonta.

Voimme kuitenkin kertoa, millaista markkinointia teidän kannattaa suunnitella erilaisten budjetti ja yrityksen statusaseman suhteessa.

 

Pienet yritykset | Matala budjetti | Aloittavat yritykset

Perustetuilla yrityksillä ensimmäinen vaihe myynnissä on asiakashankinta. Asiakashankinta alkuvaiheessa edellyttää päämäärätietoista kontaktointia suoraan asiakkaaseen. Myös kasvuun tähtäävien pienten yritysten arkeen asiakaskontaktit ovat tärkeimpiä toimenpiteitä nopeassa kasvussa.

Matalalla budjetilla toimiessa on tärkeää, että asiakas saadaan kiinni mahdollisimman isolla prosentilla. Lisäksi on tärkeää, että asiakas tietäisi yrityksestä mahdollisimman paljon ennen ensi kontaktia. Suosittelemme pienille yrityksille kontaktointia helpottaakseen sähköpostimarkkinointia. Lisäksi edullisia tuoda yritystänne esille on sosiaalisen median kanavat. Sosiaalisen median sisällöntuotannon kautta on myös helppo siirtyä sosiaalisen median mainonnan puolelle, kun budjetti antaa sen myöten.

 

Kasvuun tähtäävät yritykset | Budjettia on käytössä | Kasvumarkkinointi

Markkinoinnin suunnittelun tärkeys korostuu, kun budjetti nousee. Oikein suunnitellut markkinointi tuottaa tulosta ja on linjakasta niin yrityksessä sisäisesti, kuin ulospäin asiakkaille. Markkinoinnin kokonaisuutta suunnitellessa rakennetaan asiakkaalle ostopolku. Ostopolku rakennetaan aina markkinoinnin ensimmäisestä kohtaamisesta – myyntiprosessin päättymiseen ja jälkihoitoon.

Oikein suunniteltu markkinointi helpottaa myynnin tehtävää asiakashankinnan, sekä jälkihoidon kannalta. Markkinoinnin ketju pitää yllä asiakassuhdetta ja tuo yritykselle lisää asiakkaita.

 

Kokonaisvaltainen markkinointi voi pitää sisällään esimerkiksi:

– Sähköpostimarkkinointia

– Sosiaalisen median sisällöntuotantoa ja mainontaa

– Google mainontaa hakukoneissa ja mainosverkoston avulla

– Postituksia, uutiskirjeitä, sekä asiakaspalaute kyselyitä

– Verkkosivujen optimointia ja sisällöntuotantoa

– Hakukoneoptimointia

– Lehtimainontaa

– Video- ja äänimainontaa

– Mainosteippauksia, mainoskylttejä tms.

Olemme kumppanina kokonaisvaltaisesti kaikissa markkinoinnin toimenpiteissä.

Tehostetaan myynti kasvuun markkinoinilla

Ota yhteyttä tai jätä soittopyyntö:

Miten voimme palvella teitä?

Ota yhteyttä henkilökuntaamme: